Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2e Mahler
12-03-2011, 10:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-03-2011 om 10:45 PM door KrisG.)
Bericht: #1
2e Mahler
de 2e Symfonie van Mahler is mijn favoriete stuk, tja niet echt een verrassende keuze zeker, maar daarom geen slechte keuze Smile

hieronder een overzicht van de live-uitvoeringen waar ik bij was :

12/03/2008 Bozar
Slovenian Philharmonic, Slovenian Chamber Choir, Consortium musicum Berlin
Dirigent : George Pehlivanian
Sopraan : Sabina Cvilak
Mezzo : Bernarda Fink

27/03/2009 Salle de Nouveau Siècle
Orchestre National de Lille + Chœur de l‘Orchestre de Paris
Dirigent : Jean-Claude Casadesus
Sopraan : Klara Ek
Mezzo : Lili Paasikivi

26/06/2009 Elisabethzaal
Symfonisch Orkest + Koor van de Vlaamse Opera en Koor van de Munt
Dirigent : Eliahu Inbal
Sopraan : Rachel Pouspourrikas
Mezzo : Iris Harnisch

06/12/2009 Concertgebouw
KCO + Groot Omroepkoor
Dirigent : Mariss Jansons
Sopraan : Bernarda Fink
Mezzo : Ricarda Merbeth

22/01/2010 Elisabethzaal + 23/01/2010 Bozar
deFilharmonie + Filharmonisch Koor van Brno en Kooracademie
Dirigent : Jaap van Zweden
Sopraan : Camilla Tilling
Mezzo : Birgit Remmert

09/09/2010 Bozar
Rotterdams Philharmonisch Orkest + Collegium Vocale Gent + Accademia Chigiana Siena
Dirigent : Yannick Nézet-Séguin
Sopraan : Kate Royal
Mezzo : Ekaterina Gubanova

22/10/2010 Salle Philharmonique
OPL + Koor van de Stadtischer Musikverein Düsseldorf
Dirigent : John Neschling
Sopraan : Claire Debono
Mezzo : Delphine Galou

ik kan niet echt een beste voorstelling aanwijzen, er zijn er wel 2 die er in negatieve zin uitsteken : het allerslechtste (en mijn op 1 na slechtste concert ooit : die "eer" is voor Staatsfilharmonie Banatul) was dus tot mijn zeer grote verbazing en verbijstering het KCO in Amsterdam (ik geloof toen net verkozen tot beste orkest van de wereld > wat een joke) en het was met hun vaste dirigent : dus daar moeten ze het ook niet op steken : dit heb ik er toen de avond erna over geschreven :

ik ben deze namiddag (wel om 07.30u vertrokken) naar de 2e van Mahler gaan luisteren door het Concertgebouworkest met als dirigent Mariss Jansons : de grootste ontgoocheling van al mijn concertbezoeken (en dat zijn er een heel pak ), het zat volledig fout : heel het stuk door verkeerd tempo en totaal geen kracht, geen spanningsopbouw, geen emotie, gewoon niks...

absolute minimumbezetting (enkel kleine inspanning bij de strijkers) maar voor de rest geen enkel instrument verdubbeld en ipv van een dubbel koor was er niet eens een volledig gewoon koor : wat eigenlijk voor die peperdure ticketprijzen gewoon schandalig is : in 1e cat 80 euro + 20 euro toeslag omdat het Mahler was, ik had gelukkig een veel goedkoper ticket

Gustav heeft zich in zijn graf omgedraaid, nog een geluk dat Abbado niet in de zaal was > hij ging waarschijnlijk gewoon het dirigeerstokje uit de handen van den Mariss slaan!

het 1e deel was dramatisch : er is van alles misgelopen bij de kopers (trompetten en hoorns) : wat een kakafonie > nooit meegemaakt

de strijkers waren wel redelijk goed, slagwerk totaal onvoldoende, hoorns en trompetten ook heel zwak : ook slecht samenspel

het was wel een ander publiek als vorige keer (3e Mahler) : de eerste 4 delen was het nu wel stil, tijdens het 5e is het hoesten begonnen en een paar (stok)oude dozen die serieus wat lawaai hebben gemaakt, er was er ene die het wereldrecord decibels hoesten een paar keer heeft proberen breken (ik was niet alleen met mijn afkeurende blik vol ongeloof), ik kan niet eens zo luid hoesten en dit was telkens als er in de coulissen werd gespeeld en dat was nu net het enigste dat wel op niveau was

de alt kwam er niet zo goed door : heel het stuk speelt het orkest te stil en nu wilden ze haar precies overspelen

ik heb me echt moeten bedwingen om niet tijdens de voorstelling weg te gaan, applaudiseren zag ik echt niet zitten, ik ben het dus voor de eerste maal ooit direct afgestapt, het huilen stond me nader dan het lachen, zelfs het 5e deel hebben ze verkl**t > die climax kort voor het koor inzet moet toch echt iets ongelooflijks zijn, je moet bijna schrik krijgen van het orkest, maar het was nu gepasseerd bijna zonder dat ik het gemerkt had : inzet koor was ook heel slecht : baritons lagen ver boven de rest uit : trok op niks, finale was ook gewoon niks, het orkest had al geen blijk gegeven van kracht en ze hebben de hoorns en trompetten die in de coulissen had gespeeld daar gelaten > echt stom : als je al geen power hebt probeer het dan zo toch nog recht te trekken, maar nee : voorstelling in Antwerpen (Vlaamse Opera) was nog beter als dit en dat was zeker al geen hoogvlieger

is dit door de vakpers verkozen tot het beste orkest ter wereld??? NOB, deFilharmonie en De Munt kunnen de 2e van Mahler echt stukken beter brengen, deFilharmonie zal dat trouwens eind januari wel bewijzen (daar verwed ik mijn beste fles wijn op )

ik ben nu trouwens naar de 2e aan het luisteren : is wel nodig : de slechte herinnering proberen uitwissen

ik heb dit seizoen nog 2 tickets voor Amsterdam, het zullen mijn laatste bezoeken zijn, met dat geld volgend seizoen wat meer concerten doen in eigen land

ik heb heel de tijd zitten denken aan Abbado in Luzern en ook aan het Sloveens Symfonie Orkest in Bozar en Orchestre National de Lille in Lille : dat was MAHLER!!! dit niet

ik ben er zeker van dat ik zondag een leuker concert zal meemaken (Don Juan + Pelleas und Melisande)


de andere mindere uitvoering was met de Vlaamse Opera :

ik vrees dat ik gisterenavond een nieuw lid heb moeten toevoegen aan mijn zwarte lijst van dirigenten waar ik nooit meer ga naar luisteren : Inbal

eerste maal dat de 2e van Mahler is tegengevallen : groot deel kwam door publiek : weer een heel pak terminale long en keel-kankers, zelfs tijdens het Urlicht : hoe is het toch mogelijk, ook nog wat meezingers, matenstampers, GSM's : ik dacht omdat de productie van de Vlaamse Opera kwam dat het publiek wel ging meevallen : niet dus

maar de grootste lawaaimaker was de dirigent : in 3e deel was hij (luid) aan het zingen : enorm storend, en dan top of de bill : hij heeft er niks beter op gevonden dan in het Urlicht met de mezzo mee te zingen : eigenlijk moest 1e viool hem van het podium zwieren en dirigentstokje overnemen

uitvoering was ook niet echt Mahler vond ik : luide passages waren veel te stil gespeeld : zeker in 1e en 3e deel, 5de deel was iets beter, maar te laat om alles recht te trekken : ik heb tijdens 2e van Mahler geen enkele keer kippevel gehad : toch gewoon ondenkbaar, uitvoering in Lille met Casadesus was STUKKEN beter (het applaus toen ook), 2de deel was wel beter

puur kwa partituur wel eerste maal dat het allemaal correct is verlopen : 3e,4e en 5e deel zijn doorlopend gespeeld en er was (ook voor mij de eerste maal) de volledige koperbezetting : ook in de coulissen, op het einde zaten er 11 hoorns en 10 trompetten op het podium en daar kwam verrassend weinig geluid uit

dubbel koor (Vlaamse Opera + Munt) was wel heel goed, ook Sopraan en zeker de Alt waren dik in orde, sopraan heb ik zelfs heel eventjes boven het koor en orkest gehoord tijdens de finale


en nu kunnen we positief beginnen zijn : uitvoering van deFilharmonie met van Zweden was al een heel stuk beter, maar was niet op het niveau van zijn 1e Mahler die hij met hetzelfde orkest heeft gedaan, ik vond de uitvoering in Bozar iets beter in vgl met die in de Elisabethzaal (daar toch wat trompet-issues Wink )

de overige 4 voorstellingen waren allemaal echt super en moeilijk om een keuze uit te maken :

de 1e maal was met het Slovenian Philharmonic > gewoon super : de coulissen-kopers zijn toen wel in de coulissen gebleven > jammer, maar wel een heel contrastrijke en intense uitvoering > volledig kapot geschreven in een recensie in de Knack > onbegrijpelijk : het publiek was dolenthousiast

de uitvoering met Lille was echt stukken beter dan verwacht en was het langste applaus dat ik ooit na een symfonisch concert heb meegemaakt : 2e deel was toen wel iets minder gespeeld (maar is het minst belangrijke deel van die symfonie vind ik) en toch één vrij zware fout tegen de partituur : pauze tussen deel IV en V Sad het effect gaat zo volledig verloren, maar voor de rest echt een prachtuitvoering

OPL was echt boven verwachting goed :

net terug van 2e Mahler in Salle Philharmonique in Liège, ik heb wel wat bedenkingen met hun cat-indeling, ik had plaats 1e cat en ik zag maar de helft van het podium (heel spijtig dat ik de hoorns niet kon zien)en ik heb nu nen zere rug en nek, in Bozar worden gelijkwaardige plaatsen verkocht als 3e cat, maar dit ter zijde

het OPL heeft werkelijk een topprestatie neergezet, was een beetje een feestelijk concert want ze vierden hun "promotie" tot Koninklijk Orkest, met dus wel wat lange en saaie speeches die mijn trein-schema in de war brachten, ik had gelukkig auto in Denderleeuw gezet Wink

dirigent was John Neschling (vervanger van de eerst voorziene Xavier Roth > die ondertussen waarschijnlijk Liège niet meer binnen mag), hele bizarre tempo-keuzes en het geheel voelde redelijk traag aan, maar volgens de klok een vrij snelle uitvoering, maar ik heb MAHLER gehoord!!! dat is eigenlijk het enigste criteria om een Mahler-concert te beoordelen en het was raak, 1e deel heel mooi gespeeld, 2e deel te traag naar mijn zin > is trouwens heel moeilijk om daar echt iets deftigs van te maken, nog maar zelden boeiend gehoord, vanaf 3e deel komt Mahler echt los natuurlijk en hier ook het orkest met echt een volwaardige bezetting : schitterende 1e fluit, 1e hobo en cor anglais, geen enkele muzikant viel uit de toon en eigenlijk (veel) minder fouten en intonatie-problemen gehoord als bij het Rotterdams begin september in Bozar, ik moet wel zeggen dat de spanningsboog bij het Rotterdams in het 5e deel beter was
de vergelijking met de voorstelling van het KCO in Amsterdam valt zelfs niet te maken : maar een geluk dat onze goede vriend Mahler al in zijn graf lag en dat concert toen niet heeft moeten aanhoren
het orkest-gedeelte van het 5e deel was intens genieten : trommelgedeelte nog nooit met zoveel trommels gehoord > echt puik werk, ook immense klokken op het podium > heel goed voorbereid!!!
het Koor van de Stadtischer Musikverein Düsseldorf was heel goed maar niet op het niveau van het Collegium Vocale Gent in september in Bozar (is trouwens bijna onmogelijk om beter te zingen dan toen)
balans tussen coulissen-gedeelte en orkest zat wel fout, je kon de coulissen-spelers met moeite horen, maar heeft zeker het stuk niet verpest of zo, de sopraan kwam er echt boven uit en dat zijn natuurlijk kippevel-momenten Smile)
Trombone stuk in 5e deel was ook super gespeeld : lekker vettige sound Wink
de coulissen trompetten en hoorns zijn op het einde op het podium komen meespelen Smile
normaal gezien luister ik het laatste stuk met de ogen toe en ik had dit beter nu ook gedaan want bij Sterben um zu Leben is een dame van het koor in elkaar gezakt, zag er even niet goed uit, dus echt concentreren op de muziek zat er niet meer in : beetje anticlimax : ging anders zeker bij mijn beste voorstellingen zitten, dame is er wel weer bovenop gekomen na het concert, gelukkig maar


en dan toch misschien wel de beste voorstelling : die met het Rotterdams : zeker niet foutloos maar het was wel Mahler!!!

ik denk dat het seizoenshoogtepunt 2010-2011 al achter ons ligt : 2e van Mahler met Rotterdams was echt voltreffer, volle zaal en eens echt volgens het boekje gespeeld : geen pauzes tussen deel 3-4-5, de 4 hoorns en 4 trompetten die op het einde komen meespelen (de 4 trompetten zaten in de loges wegens geen plaats meer op het podium), 1e en 2e deel waren nog niet echt top : zoals tijdens mijn vorige uitvoeringen weer intonatieproblemen bij de trompetten : moet blijkbaar toch verschrikkelijk moeilijk zijn als zelfs topsolisten het er moeilijk mee hebben, in 2de deel heeft cellist zich van maat vergist, maar was niet zo erg, vanaf deel 3 echt indrukwekkend en enorme climaxen : ik voel het nog aan mijn trommelvliezen, sopraan en mezzo waren goed, het dubbel koor was echt (veruit) het beste dat ik ooit heb gehoord : zo zacht en zuiver ingezet : het was precies of ze zaten niet in de zaal maar ergens in de hemel of zo > heel speciaal, het publiek is echt gewoon uit zijn dak gegaan : bravo-geroep, ritmisch handgeklap en staande ovatie, heel lang applaus ook, hij heeft korte speech gehouden om het publiek en Mahler te bedanken en dan zijn ze onder aplaus van het podium gegaan : heel mooi en indrukwekkend concert en eigenlijk totale afgang voor Mariss Jansons en zijn KCO met hun uitvoering in Amsterdam : deze hier was ongeveer 100x beter (1000x is ook mogelijk)

hun 3e wat later op het seizoen was echt wel nog 2 niveaus hoger, maar het koorgedeelte in de 2e was subliem
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie