Scoring for Scorsese
|
10-18-2013, 01:18 AM
Bericht: #1
|
|||
|
|||
Scoring for Scorsese
ik ben deze avond naar De Bijloke geweest voor een filmconcert, geen verrassing dat het orkest Brussels Philharmonic was en de dirigent zal al even min een verrassing zijn : Dirk Brossé
ik zat op de 4e rij en ik moet wel zeggen dat dit een veel betere ervaring gaf, ik zit in De Bijloke meestal wat verder naar achteren (budget-vriendelijker) maar eigenlijk is de akoestiek daar zo slecht dat ik De Bijloke maximaal probeer te vermijden de setting van het concert was heel professioneel : er werden fragmenten uit de gespeelde film geprojecteerd op een groot scherm, afgewisseld met beelden uit het orkest > en de regisseur en cameramannen wisten de solo-partijen ![]() ![]() Howard Shore - The Aviator Suite uit 'The Aviator' was toch een test voor mijn trommelvliezen ![]() Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana uit 'Raging Bull' Philip Glass - Sand Mandala & Chinese Invade uit 'Kundun' ik heb Kundun gezien, wel pijnlijke film, het orkest had een oosterse klankkleur, er zat ook een typisch oosters slaginstrument in (ik ken de naam niet) Howard Shore - Three Pieces for 2 Guitars uit 'The Departed' de film (nog) niet gezien, maar prachtig gitaarwerk van Jan Depreter en Stein Verrelst Howard Shore - Billy's Theme uit 'The Departed' hier speelden de twee gitaren en het orkest samen : heel mooi Howard Shore - Brooklyn Heights uit 'Gangs of New York' dit was echt wel het hoogtepunt van de avond : met een heel passende klankkleur gebracht door het orkest en ook de sopraan Hanne Roos had perfect door hoe ze dit moest brengen : heel intiem gezongen : kippenvel moment ![]() ![]() na de pauze : Krzysztof Penderecki - IV. Passacaglia - Allegro moderato uit Symphonie Nr.3 uit 'Shutter Island' het meest "klassieke" werk van de avond, met ook de meest intense en krachtigste passages van het orkest (voor dit werk wel beetje onderbezet, maar ik denk niet dat iemand in de zaal dat gemerkt heeft ![]() Max Richter - On the Nature of Daylight uit 'Shutter Island' na al het geweld van hierboven gaf dit minimalistische stuk een prachtig contrast : een heel intiem en ingetogen werk dat wordt ingezet door de 2 cello's en de altviool, wat later gevolgd door de 2e viool, op het einde komt de concertmeester erbij met een hogere en scherpere klank en dat gaf echt een bijzondere sfeer, er volgde hierop terecht een warm applaus! Bernard Hermann - A Night Piece for Saxophone and Orchestra uit 'Taxi Driver' Nathan Daems speelde de alto sax solo, deed meer aan Jazz dan aan klassiek denken Elmer Bernstein - Suite uit 'The Age of Innocence' zoals de presentator zei : het zou zo op het Nieuwjaarsconcert kunnen gespeeld worden, wat ik er dan van vond is niet zo moeilijk te raden zeker? ![]() Georges Delerue - Le thème de Camille uit 'Casino' het kortste stukje van de avond Howard Shore - The Invention of Hugo Cabret uit 'Hugo' Christophe Delporte speelde de accordion partij : dit stukje muziek was een aangename verrassing : de accordion was goed in het orkest geïntegreerd : een geslaagde afsluiter ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik van dit concert mocht verwachten, maar het is reuze meegevallen, het orkest voelt zich overduidelijk thuis in dit genre muziek en het maakt ook heel vlot de overstap tussen de verschillende subgenres van filmmuziek, ik kijk al uit naar hun filmconcert van volgend jaar ![]() ![]() Salamander |
|||
10-18-2013, 08:57 PM
Bericht: #2
|
|||
|
|||
RE: Scoring for Scorsese
Als filmliefhebber was dit echt een gedroomde setting. Bij een goede film hoort een mooie soundtrack.
Het leuke van deze avond was dat de muziek begeleid werd met projecties op een groot scherm. Ik heb enkele films van Scorsese gezien. The Departed ben ik nooit fan van geweest, maar ik was gisteren aangenaam verrast door de muziek van de film. Hoogtepunt voor mij was 'The Gangs of NY', samen met 'Shutter Island' Een zeer geslaagde avond! |
|||
|