Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7e Shos met het Rotterdams
04-29-2013, 12:47 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-29-2013 om 12:53 AM door KrisG.)
Bericht: #1
7e Shos met het Rotterdams
ik ben deze namiddag naar De Doelen geweest voor een concert waar ik al meer dan een jaar naar aan het uitkijken was, maar ik heb toch pas op het laatste nippertje mijn tickets besteld wegens weinig vertrouwen in mijn trommelvliezen na die 8e Bruckner van de Wiener

het Rotterdams Philharmonisch Orkest bracht een volledig Shostakovich programma Big Grin (ik ben er trouwens nog steeds niet uit of Mahler, dan wel Dimitri mijn favoriete componist is Wink ) het Rotterdams heeft echt wel een uitstekende reputatie in Shostakovich (Gergiev Smile ), mijn laatste concert in De Doelen was zijn 11e met Juraj Valcuha, en dat was echt wauw Big Grin deze namiddag stonden ze onder leiding van hun vaste chef : Yannick Nézet-Séguin, die me al heel veel mooie (Mahler)-momenten heeft bezorgd : dus echt alle elementen waren aanwezig om er een topconcert van te maken voor de 10e keer dat ik hun aan het werk ging zien

als opener het hele mooie 1e Celloconcerto (toch wel mijn favoriete Celloconcerto na dat van Dvorak), en om het nog aantrekkelijker te maken werd het gespeeld door mijn favoriete cellist : Jean-Guihen Queyras, door hem en deFilharmonie een formidabele uitvoering gehoord tijdens het Dvorak-festival in De Singel (welk concerto zou er toen toch gespeeld zijn...? Wink ), over deze uitvoering kan ik eigenlijk weinig zeggen, en dat is meestal een heel goed teken Smile gewoon prachtig : zowel door hem als door het orkest, met een hele speciale vermelding voor het schitterende solowerk van de hoorn : wat een klank Exclamation zonder een goeie 1e hoorn valt het orkest toch in duigen (zie post over 5e Mahler met het OPL Undecided ), door hem ook een onvergetelijke 5e Mahler gekregen in Brugge, Jean-Guihen speelt ergens toch op een ander niveau als ik de vergelijking mag maken met alle andere cello-solo werk dat ik heb gehoord : hij maakt een fantastische klank en weet het enorm boeiend en fris te houden zonder constant die zware vibrato te gebruiken, waar het merendeel zich wel schuldig aan maakt en zo de enorme klankrijkdom van een cello niet volledig gebruiken, wat na een tijdje een ietwat saaie en monotone klank geeft : dit was hier echt absoluut niet het geval : het Concerto is gewoon voorbijgevlogen, zal niet éénvoudig worden om het nog eens op dat niveau te horen, ik kwam eigenlijk voornamelijk voor het stuk na de pauze, maar dit was echt een enorme bonus Smile

ik heb me tijdens de pauze wat naar achter verplaatst, geen onverstandige move denk ik als je weet dat er 105 muzikanten hun decibels op jou los laten tijdens een oorlogssymfonie, het was mijn 3e live uitvoering van Leningrad, door deFilharmonie wel een mooie uitvoering gekregen, maar de laatste keer door De Munt was echt niet veel soeps, dus hoogtijd om een veel betere uitvoering in mijn gedachten te hebben om van na te genieten

de dirigent begon er gezwind aan, maar liet gelukkig het tempo toch wat terugzakken om aan het "Bolero" gedeelte te beginnen, het bleef wel aan de snelle kant, met het risico dat je er dan de spanningsboog wat uithaalt, maar dit is hier gelukkig niet gebeurd, de spanning werd mooi opgebouwd en het was echt ongeduldig wachten op de intrede van de dubbele koper-stereo : het was echt zeer geslaagd om de koper pupiters langs de twee zijkanten te plaatsen : gaf een mooi effect, de trommelaar zat achter de strijkers, die trouwens heel terecht de bloemen van de dirigent heeft gekregen Exclamation toen alle kopers (zijn er stukken met meer kopers Huh ) speelden werd het geheel één meeslepend ritme, met nog een schitterende climax op het einde van het 1e deel van die Bolero, van toen af was het echt één lang kippenvelmoment : echt een fantastische ervaring en ik was dankbaar om zoiets indrukwekkend te kunnen meemaken (en mijn trommelvliezen hebben het gehouden Smile De Doelen verdraagt echt wel veel volume : waarschijnlijk wel één van de beste zalen van Europa), het einde van het 1e deel was een beetje een moeilijk moment voor de 1e trompet Wink maar de rest van het stuk hebben ze het wel fantastisch gedaan

eigenlijk zou je denken dat dit een puur power koperstuk is als je de koper-bezetting ziet, maar hun aandeel in maten muziek is toch eerder beperkt, het is voornamelijk een houtblazersstuk, zeker tijdens het 2e en 3e deel : het is een toporkest dus al die pupiters zijn met topmusici ingevuld (prachtige prestatie van de piccolo), maar ik vond wel dat het 2e en zeker het 3e deel niet het niveau hadden van het 1e deel, er ontbrak wat spanning en soms ook wat volume (keuze van de dirigent), die enorme spanningsboog die hij tijdens het 6e deel van de 3e Mahler een half uur lang heeft weten vasthouden is hier minder gelukt

het 4e deel ging gelukkig weer richting het niveau van het 1e deel, maar die enorme finale hoor ik liever op een andere manier (persoonlijke keuze), hij heeft hier steeds wat reserve overgehouden voor de allerlaatste maten, maar die climax kwam wat te laat en was te kort om nog een lang kippenvelmoment mogelijk te maken, ik vind het mooier als het koper en het slagwerk al wat vroeger een tandje bijsteken, maar niet te zwaar tillen aan die kritische noten, het was echt wel een topuitvoering door een toporkest
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
04-29-2013, 08:57 PM
Bericht: #2
RE: 7e Shos met het Rotterdams
Dit was mijn eerste ervaring met een groot symfonisch orkest. Ik ben niet bekend met het werk van Shostakovich maar gelukkig heb ik van tevoren uitleg gekregen over de geschiedenis van deze symfonie. De slag om Leningrad. Een stuk geschreven tijdens WO II. Ik was ook gewaarschuwd dat het heel luid zou zijn in sommige stukken en dat was zeker niet gelogen.
Het eerste deel vond ik het mooiste en beste deel van de hele symfonie. De opbouw was prachtig en de 'bolero' indrukwekkend. Ik stond versteld van de kracht van deze muziek. Zo'n geluid hoor je niet vaak: al die instrumenten samen. Echt bijzonder. En een uitdaging voor de trommelvliezen Smile

Ik moet bekennen dat ik soms wat afgeleid was tijdens het middelste gedeelte maar de finale maakte alles goed. Het mocht eigenlijk best wat langer duren van mij.

Er stonden twee harpen op het podium en toch heb ik ze niet gehoord tijdens de uitvoering. Ze zijn me, jammer genoeg, ontgaan. Als ik nog een uitvoering van dit stuk mag meemaken, ga ik erop letten.

De zaal is ook het vermelden waard. Fantastische akoestiek. Mooie zaal.

Beslist de trip naar Rotterdam waard!
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
04-19-2015, 02:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-01-2016 om 10:24 PM door Razin.)
Bericht: #3
RE: 7e Shos met het Rotterdams
Leuk hoe smaken kunnen verschillen,ik zat trouwens in een van de loges bovenin de zaal(mijn zus zou er ook zijn maar was te laat voor het Celloconcert).De eerste keer dat ik het werk live heb gehoord was ook in de Doelen en wel een week na de aanslagen in New York waardoor de eerste concerten van het Gergiev festival niet door hem gedirigeerd konden worden want Gergiev(notoire laat komer)was nog in de V.S.Het eerste concert werd dan ook geleid door Hans Leenders en Maxim Sjostakovitsj(wellicht later meer daarover).
Dat was toen een(over de Zevende dan)een briljante uitvoering door het RPHO en het Mariinksi en waar ik zowaar last kreeg van mijn hartje.
Dat was deze avond helaas niet het geval(niet dat het slecht was)maar vooral het eerste deel vloog soms wat uit de bocht(ik hou er niet van als ik zelf de noten moet gaan invullen in plaats van de muziek te kunnen volgen,in mijn bescheiden mening kan of mag dat echt niet).
Het invasie gebeuren is dan ook mijn grootste punt van kritiek omdat ik op een gegeven moment geen muziek meer hoorde alleen maar hele luide klanken(of herrie,wat u maar in wilt vullen).
Geen slechte uitvoering verder maar het eerste deel kon in mijn ogen toch wat meer beheerst worden gespeeld zodat ik niet uit mijn eigen herinneringen van dit werk hoef te putten.
Wat dat betreft heeft het concert met DeFilharmonie in Vredenburg mij veel meer voldoening gegeven.
Maar ik heb verder wel genoten ondanks de minpuntjes.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-26-2015, 11:00 PM
Bericht: #4
RE: 7e Shos met het Rotterdams
de uitvoering door deFilharmonie was idd veel beter, zowel op muziek-technisch vlak als qua interpretatie

ik ben zeer benieuwd wie hun nieuwe vaste chef gaat worden vanaf 2016-2017
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie