Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RPHO Noseda met Elgar en Sjostakovitsj
10-20-2019, 09:21 PM
Bericht: #1
RPHO Noseda met Elgar en Sjostakovitsj
Op vrijdag 18 en zondag 20 oktober speelde het RPHO een programma met het Celloconcert van Elgar met Truls Mork als solist en de Achtste Symfonie van Dmitri Sjostakovitsj en dat alles onder leiding van Gianandrea Noseda.
Een crematie en het feit dat ik ook mijn zoon moest ophalen belette mij om vrijdag te gaan dus maar vandaag in de middag geweest.
Het Celloconcert van Elgar bekoorde mij bijzonder vooral het schitterende spel van de Noor.
Het was ook mede dankzij Jacqueline du Pré dat dit werk meer aandacht kreeg.
Vooral dat aanzwellende crescendo is zo mooi in het eerste deel.
Het RPHO was zoals eigenlijk altijd weer in topvorm met fluisterzachte strijker passages en goede solisten in combinatie met de geweldige solist die zijn cello werkelijk laat zingen.Na het abrupte einde van het solowerk kwam nog een toegift wat een talent!
Hoezeer ik heb genoten van het Celloconcert was de Achtste toch wel de reden waarom ik naar de Doelen ben gekomen.
Noseda dirigeerde van een piepklein partituur maar dat mocht de pret niet drukken.
Vanaf de eerste noten kreeg ik al de bevestiging dat goed zou komen.
De schrille noten van de Es klarinet en Piccolo kon ik in de eerste maten goed horen boven de gillende strijkers.
je zou kunnen zeggen dat het wat schriller had gekund maar toch wist Noseda mijn aandacht vast te kunnen houden mede dankzij de goede solisten van het RPHO.
De volgende strijkerspassage was vol verlangen naar de vrede rust erg genoten van dit stuk vooral de spanningsopbouw.
Maar steeds die ondertonen die steeds meer de overhand krijgen en uiteindelijk losbarstten in een grootste climax.
Ik genoot van de ontlading gevolgd door die eenzame althobo solo.
Het eerste deel eindigt met strijkers met daarboven een gedempte trompet.
Even op adem komen.
Het tweede deel komen de diverse solo instrumenten pas goed tot hun recht met name de piccolo en de Es klarinet wat waren beide goed!
Het deel zou je kunnen verwarren met een scherzo maar er valt weinig te lachen.
Over naar het Allegro Non Troppo. Noseda neemt een heel stevig tempo wat begint in de alten die daarna over genomen wordt door de tweede violen¨ondersteunt::door inslagen door de houtblazers.
Blijft een indrukwekkend deel dit.
Vooral het deel waar de trompet een heel banaal deuntje(ditmaal heel erg dik aangezet)klinkt zo wrang.
De climax was weer geweldig en maakte meteen plaats voor een overpeinzend passacaglia met weer een grote hoofdrol voor de piccolo.
Ik vergeet de eerste hoorn die ook zeker vermeld moet worden.
Het laatste deel is mijn minst favoriet altijd het idee dat het werk een beetje zijn kruit heeft verschoten.
Maar ook dit deel heeft mijn volle aandacht gehad en het uitstervende slot was super!
Een terecht groots applaus voor de prestatie.
Het had in mijn zeer bescheiden mening misschien wat minder mooi gespeeld kunnen worden maar dat is wel een beetje zeiken ik heb van deze uitvoering bijzonder genoten niet de beste die ik gehoord heb maar wel een bijzonder degelijke!

Gehoord:

Het Rotterdams Philharmonisch onder leiding van Gianandrea Noseda
Op de Cello Truls Mork

Celloconcert van Elgar
Achtste Symfonie Sjostakovitsj
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
10-21-2019, 07:12 PM
Bericht: #2
RE: RPHO Noseda met Elgar en Sjostakovitsj
We hadden ook tickets voor dit concert, maar we zitten beide met een zware infectie op de luchtwegen. Mochten we aanwezig zijn geweest ging het een hoestconcert worden, en dat wilden we de overige luisteraars en het orkest absoluut niet aandoen.

Ik snap wat je bedoelt met 'misschien wat minder mooi gespeeld kunnen worden'. De laatste keer dat ik dit werk met hen heb gehoord was dit ook een beetje het geval. Zeer jammer dat ik dit heb moeten missen, was één van de concerten waar ik dit seizoen het meest naar uitkeek. Ik wou dit weekend ook naar het NOB gaan, en dat concert was blijkbaar een absoluut schot in de roos.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
10-22-2019, 10:18 PM
Bericht: #3
RE: RPHO Noseda met Elgar en Sjostakovitsj
Jammer dat je er niet bij kon wezen was zeker wel de moeite waard het Rotterdams was weer on top!
De kritiek was ook echt alles wat ik kon aanmerken maar ik heb verder erg genoten.
Mijn vriendin zou ook meegaan maar die zat ook in de lappenmandSad
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie