Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Symfonie Fantastique
06-10-2018, 11:15 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-10-2018 om 11:17 AM door KrisG.)
Bericht: #1
Symfonie Fantastique
Ik ben donderdagavond naar Bozar geweest om het Antwerp Symphony Orchestra nog eens aan het werk te horen. Door de dubbele programmawijziging had ik eerlijk gezegd wat minder zin in dit concert maar aangezien ik mijn ticket al gekocht had toch maar geweest. Trouwens niet het meest geslaagde seizoen van dit orkest, en dan stel ik het nog voorzichtig : teveel programmawijzigingen, die nooit zijn gecommuniceerd en een paar echt zwakke concerten ook de laatste tijd.

Voor de pauze kregen we dus vrij onverwacht L'Apprenti Sorcier van Dukas en L’Arbre des Songes, concerto voor viool en orkest van Dutilleux met Renaud Capuçon als solist. Dit vioolconcerto heeft een gigantische bezetting maar toch gaf dit weinig problemen voor de solist. Hij speelt echt wel schitterend, zijn mooi instrument helpt hierbij natuurlijk. Ik had me misschien beter toch wat beter voorbereid want dit werk heeft wel iets. In het begin dacht ik : dit is een goed plichtwerk voor de KEW, maar het oversteeg wel dat niveau. Als bis kreeg een matig gevulde Bozar nog een sonate met Lahav Shani op piano.

Na de pauze werd het interessanter met de Symfonie Fantastique van Berlioz. Het was nog maar de tweede keer dat ik dit werk live heb gehoord. Het orkest had een goede dag met schitterende houtblazers. Dit is echt wel heel vooruitstrevende muziek als je bekijkt dat dit werk in 1830 is geschreven. Het klinkt zelfs nu nog modern vind ik. Er zitten ook een paar originele duetten tussen zoals dat tussen de pauken en de cor anglais. Vanaf het 4e deel komen de trombones erbij en dat wordt het direct een pak leuker en intenser. De dubbele tuba was ook fantastisch om te aanhoren. De pauze tussen het 4e en 5e deel moest eigenlijk wat korter maar dit gaf twee slagwerkers de kans om naar de coulissen te gaan om daar in het 5e deel de klokken te laten luiden. De laatste twee delen waren spannend en intens, ik ben echt eens benieuwd hoe Lahav Shani het gaat doen bij het Rotterdams. Yannick doen vergeten wordt geen gemakkelijke taak. Dit was normaal gezien mijn voorlaatste concert van dit seizoen.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie