Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9e Mahler met Inbal
06-12-2016, 10:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-12-2016 om 10:21 PM door KrisG.)
Bericht: #1
9e Mahler met Inbal
Het was ondertussen al even geleden dat ik de 9e Symfonie van Mahler nog eens live had gehoord. Hoog tijd om daar verandering in te brengen dus : deze namiddag bracht het Orchestre National de Lille dit werk onder leiding van Eliahu Inbal. Bij beide bood dit een mogelijkheid op een Mahler-herkansing. Mijn laatste ervaring met Eliahu Inbal was de 2e Mahler met het Symfonieorkest van de Vlaamse Opera, maar hier was de dirigent niet echt de boosdoener. Bij het Orchestre National de Lille betrof mijn laatste ervaring ook een vreselijk zwakke uitvoering van die 2e Mahler, hier was de dirigent wel wat schuldig (uitvoering met hun vaste chef) maar het orkest had toen gewoon een slechte dag denk ik (het was het weekend na de aanslagen in Paris). Tot mijn grote vreugde zag ik eindelijk nog eens een volledige strijkersbezetting op het podium zitten, en dit werk vraagt dit ook wel. De 1e hoorn was verdubbeld, wat ook wel gebruikelijk is voor dit werk.

Het 1e deel kon boeien met indrukwekkend werk op de 2e pauken set, maar ik had toch het gevoel dat deze prachtige muziek wat op de grenzen lag van de mogelijkheden van het orkest.

Het 2e deel kan me sowieso het minste boeien, maar vanaf het midden van het 3e deel bloeide deze symfonie volledig open en werd het puur genieten.

Het begin van het 4e deel was gewoon wonderbaarlijk mooi. De spanningsboog werd fantastisch opgebouwd en mondde al heel snel uit in zeer intense strijkerspassages : wat een volle klank met zo'n een rijk klankenpalet : zelden gehoord. Ik voelde me gewoon gedwongen om even de ogen te sluiten om die mooie klanken te absorberen. Dit lange deel is gewoon voorbij gevlogen, het deed me wat denken aan het slotdeel van de 3e Mahler met het Rotterdams en Yannick (zowat mijn beste Mahler-maten ooit). Is er trouwens een componist die mooier werk voor strijkers heeft geschreven dan Gustav Mahler? Ik ben tijdens het typen van dit stukje naar dit 4e deel aan het luisteren met mijn lieveringsdirigent : Claudio Abbado met het Lucerne Festival Orchestra en tot mijn verbazing moet ik stellen dat de uitvoering van deze namiddag er echt wel naast kan staan : een dikke pluim voor Eliahu Inbal. En zo werd het een hele mooie afsluiter van toch een minder geslaagd seizoen.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
06-16-2016, 12:31 AM
Bericht: #2
RE: 9e Mahler met Inbal
Ik vind persoonlijk het eerste deel het meest interessant en ja het tweede is wat minder.Toch heb ik moeite met het laatste deel omdat dominee Gustav het einde van zijn preek niet weet te vinden,smaken verschillen.Toch zou ik een uitvoering niet willen missen.Ik heb Inbal dacht ik ook een keer mogen meemaken en ik meen me te herinneren dat hij(ik zat op het podium van het Concertgebouw)dat de heer Inbal behoorlijk zat mee te zingen op de gespeelde noten.
Leuk dat je seizoen zo een waardige afsluiter heeft.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
06-16-2016, 06:35 PM
Bericht: #3
RE: 9e Mahler met Inbal
Het is idd niet zo gemakkelijk om in de slotmaten de spanningsboog volledig gespannen te houden, heb je ook een muisstille zaal voor nodig en dat is een utopie geworden. Inbal is idd een meezinger, wat ik eigenlijk wel wat storend vind, maar langs de andere kant : het begin van het 4e deel heeft hij eigenlijk zelfs beter gebracht dan Abbado met het Lucerne Festival Orchestra, ik denk niet dat je die maten veel beter kan spelen dan dat!
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
06-16-2016, 07:04 PM
Bericht: #4
RE: 9e Mahler met Inbal
De laatste keer met Markus Stenz in Vredenburg kon mij erg bekoren inclusief het laatste deel toen erg genoten.
Wat Abbado betreft zal je het met die geweldige dirigent helaas niet meer meemaken en ik vind het jammer dat ik hem nooit heb zien dirigeren(live dan).
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie