Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zomerconcert met Lille
07-10-2015, 12:22 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-10-2015 om 10:07 PM door KrisG.)
Bericht: #1
zomerconcert met Lille
deze avond de seizoensafsluiter beleefd in de vernieuwde Salle du Nouveau Siècle in Lille : hun huisorkest bracht als opener Tuning up van Varèse : een vreselijke ervaring, het was me volstrekt onduidelijk wanneer het stemmen van het orkest overging in het stuk, en tijdens de uitvoering ook nog een paar keer getwijfeld of ze nu aan het spelen of aan het stemmen waren > zucht

erna kwam er gelukkig beterschap qua keuze : beide Peer Gynt Suites van Grieg, het was een beetje een ongelukkige setting : het publiek was zo vreselijk irritant dat echt van de muziek genieten er niet in zat : constant gebabbel, zelfs met mensen die enkele stoelen verder zaten, gegiechel, in en uit de zaal lopen was blijkbaar ook geen probleem en de GSM kon natuurlijk ook niet ontbreken, dit was voor mij een verrassende ervaring, tijdens mijn vorig concert hier heeft het publiek zich wel gedragen

ik vond het wel vrij goed gespeeld, met mooie strijkers in het 2deel vd eerste suite

In the Hall of the Mountain King vond ik wel echt niet goed : een trage stoomtrein veranderde in enkele maten tijd in een razende kogeltrein, in de snelle deel zat er ook plots geen structuur meer in : precies zootje ongeregeld dat enkel luid en snel wou spelen : veruit het minste moment van de dirigent deze avond

tijdens de pauze naar een rustiger plaats gevlucht op het zijbalkon, nog steeds geen perfect publiek, maar het was min of meer aanvaardbaar te noemen en het lukte gelukkig om de focus grotendeels op de muziek te houden

het was fijn om nog eens een volledige strijkersbezetting te zien zitten op het podium Smile Michal Nesterowicz kon van bij de openingsmaten de 9e Dvorak laten boeien, dit stuk is zogezegd plat gespeeld, maar ik kan/wil gerust elke week naar een frisse uitvoering van dit stuk luisteren hoor Smile
het 1e deel was al super met een kippenvelmoment (één van de weinige dit seizoen), het Largo kon blijven boeien : de solo van de cor anglais werd hier iets meer in het orkest gebracht dan als pure solo, maar het werkte wel, muzikaal kon dit deel absoluut boeien met een super slot door de trombones, ik had het nog nooit op deze mooie manier horen brengen : zeer intens en toch zacht en rond, het gaf zelfs een klein beetje het gevoel dat ze in de coulissen aan het spelen waren, zeer geslaagd

tijdens de slotmaten vh 2e deel kwam de triangel al in het stuk Dodgy er was iemand niet goed wakker zeker.... Wink die triangel was me net iets te nadrukkelijk aanwezig in het 3e deel maar dit is echt wel het enige puntje van kritiek

vanaf de start van het 4e deel had ik echt een wauw-gevoel : zelden meegemaakt dat alles zo klopte : het tempo was gewoon perfect, ik voelde er Slavische invloeden in maar toch bleef het opvallend fris, en dit met spanning, diepgang en veel speelvreugde door de muzikanten : schitterend werk van de hoorns (ook in de hoge passages), trompetten gaven intensiteit en de trombones diepgang, de pauken gingen er soms net iets over, maar toch zeer te spreken over hun paukenist, de strijkers konden vlot schakelen en brachten snel volume wanneer gevraagd, met speciale pluim voor de contrabassen

ik heb er zeer intens van genoten en ik was niet alleen : een zeer lang en nadrukkelijk applaus was hun deel, het ontbreken van een bis is misschien het enige minpuntje Wink maar zeer blij dat ik nog een extra concert aan dit seizoen heb toegevoegd
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
07-10-2015, 10:11 AM
Bericht: #2
RE: zomerconcert met Lille
Wat werd er na de pauze gespeeld Kris?
Jammer dat zo'n publiek de avond om zeep helpt,je vraagt je met dat gegiechel en de mobile terreur af of ze niet beter naar de kroeg konden gaan nietwaar?
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
07-10-2015, 10:00 PM
Bericht: #3
RE: zomerconcert met Lille
de upload met Windows RT gedaan en blijkbaar was de helft van de tekst verdwenen :\ ik heb het aangepast
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie