Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Babi Yar zaterdagmatinee 2005
03-30-2015, 07:22 PM
Bericht: #1
Babi Yar zaterdagmatinee 2005
Hallo allen,misschien een beetje erg laat deze recensie maar ik wilde hem toch graag even kwijt.
Allereerst nog meer geschiedenis,ik zette deze symfonie(de Dertiende van Dmitri Sjostakovitsj wel te verstaan)op voor het eerst in mijn auto en ik was heel toevallig in de buurt van Wolfheze(nabij Arnhem).
In de lente van 2005(13 maart, 15.30 uur, Musis Sacrum Arnhem )voor het eerst dus live gehoord(vandaar dat ik het wel toevallig vond dat ik hem voor het eerst niet zover daar vandaan heb gehoord)met het Projectorkest m.m.v het Nederlands Concertkoor o.l.v.Rob vermeulen en Henk Smit(Bas-bariton)
Prima uitvoering erg genoten.Maar nu had ik gelezen dat de Dertiende ook op 9 april uitgevoerd zou worden in het Amsterdamse Concertgebouw met het Radio Filharmonisch m.m.v het Groot Omroepkoor Jan-Hendrik Rootering(Bas)o.l.v Mark Wigglesworth.
Bij aankomst in Amsterdam(matinee dus ook op de radio te volgen geweest)bleek de solist stemproblemen te hebben en werd er allerijl eentje ingevlogen om het concert toch door te laten gaan.
Voor de pauze Rachmaninov´s Dodeneiland wel van genoten maar de pauze die erop volgde duurde bijzonder lang.
wat bleek,de solist kende een andere versie dan die op deze dag zou gespeeld worden maar men had op het allerlaatste moment een vervanger gevonden:Henk Smit(toeval bestaat niet!)want hij het recentelijk nog gezongen!
Dus zonder enige repetitie en zonder concertkleding(hij had een jasje gekregen van Jan Zekveld en een geleend brilletje)kwam hij op.
Wat volgde zal ik nooit meer vergeten,een schitterende uitvoering(vooral omdat hij nauwelijks voor kon bereiden)van een toch wel donker stuk.
het concert is(in ieder geval ten tijde van dit schrijven)nog steeds te beluisteren via http://ntrzaterdagmatinee.radio4.nl/uitz...-2013.html en dat heb ik zeker gedaan want ik zal deze middag nooit meer vergeten.
Helaas is Henk Smit in 2010 overleden,rust in vrede en nog bedankt voor dit mooie kadootje!

Bart
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
04-03-2015, 04:56 PM
Bericht: #2
RE: Babi Yar zaterdagmatinee 2005
wauw : wat een prachtig programma Smile Dodeneiland (al vaak live gehoord) en de 13e Shos > één van de weinige van zijn symfonieën die ik jammer genoeg nog niet live heb gehoord (enkel 2-3-13 ontbreken nog), idd wel een duistere programmatie die avond, maar ik teken met beide handen tegelijk om zo'n mooi programma te mogen aanhoren

in Nederland is het aanbod qua concerten wel een stuk interessanter dan in België
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
04-08-2015, 08:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-09-2016 om 08:25 PM door Razin.)
Bericht: #3
RE: Babi Yar zaterdagmatinee 2005
Ik heb heel erg genoten van dit concert en zal het ook niet meer vergeten.
Alleen was het geen avond maar een matinee(de zaterdagmatinee is een reeks concerten van de NPO met hele diverse stijlen oftewel van barok tot en met modern alles wordt geprogrammeerd en elk jaar zijn er premieres: http://www.radio4.nl/ntrzaterdagmatinee/ en de concerten beginnen doorgaans om 14.15 zo ook dit concert alleen duurde de pauze nogal lang)
Ik heb de Dertiende trouwens ook nog gehoord in het Zondagochtendconcert(eveneens NPO concertserie bijna elke zondagochtend om 11:00 maar dan een half programma in dit geval alleen de symfonie)mooie uitvoering: https://www.youtube.com/watch?v=YOmfNobfeqw
[/quote]

Opmerkelijk trouwens Kris dat je de Tweede en Derde opnoemt want de Tweede stond geprogrammeerd voor de Zaterdagmatinee maar het is gewijzigd naar de Zesde(Ook mooi maar het was de laatste op mijn lijst ).De Derde heb ik een keer gehoord tijdens de Robeco Zomerconcerten in Amsterdam,geen briljant werk maar wel interessant maar absoluut geen must.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
04-09-2015, 01:20 PM
Bericht: #4
RE: Babi Yar zaterdagmatinee 2005
idd matinee Wink nog maar één keer naar zo'n concert geweest, 2e Pianoconcerto Rachmaninov met Denis Matsuev (voor mij veruit de beste pianist ter wereld voor Rachmaninov) en na de pauze 5e Symfonie van Prokofiev, was een leuk concert, maar Amsterdam is me te ver voor een concert, die lange treinritten beetje beu, en met de auto niet zo evident vind ik
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Ga naar locatie:

Contact opnemenFreebb.beNaar bovenNaar inhoudArchiefmodusRSS-syndicatie