Leningrad met NOB
|
02-14-2015, 02:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-14-2015 om 02:01 AM door KrisG.)
Bericht: #1
|
|||
|
|||
Leningrad met NOB
na de 4e en 8e tijdens de voorbije seizoenen was het nu de beurt aan de 7e in het rijtje van grote Shostakovich-symfonieën, maar er was ook nog muziek voor de pauze : de wereldpremière van het Concerto voor Viool en Orkest van Benoît Mernier, het begon al met een valse noot : ik heb een bloedhekel aan speeches voor een klassiek concert : sympa van de componist dat hij zijn concerto wat wou duiden, maar ik had er geen boodschap aan : ik heb liever dat de muziek voor zich spreekt, en nog een minder leuk neveneffect was dat die extra speech-minuten ervoor gezorgd hebben dat ik 1 min te laat was voor mijn gebruikelijke trein, dus met de nachtboemel thuis gesukkeld
![]() Lorenzo Gatto was de solist, maar in het 1e deel was er van concerto weinig sprake vond ik : het was vooral het orkest dat hier aan het woord was, en dat ging er voor een concerto vrij heftig aan toe, ook een zware bezetting voor een vioolconcerto, in het 2e deel zat er veel meer solo vioolwerk en kwam het NOB op de achtergrond terecht, ik zat vrij vooraan en ik had precies wel een goed contact met zijn viool, altijd leuk om wat dichter te zitten bij een vioolconcerto, hij kan trouwens echt wel goed spelen : zeer toonvast en zeker, het klankenpallet van dit stuk zou echt passen als plichtwerk in de KEW : deed me aan een paar van die werken denken het stuk was verteerbaar, maar toch geen ambitie in een 2e luisterbeurt na de pauze (noodgedwongen door mijn trommelvliezen) naar achteren gevlucht (vrijwillige downgrade van categorie ![]() ![]() ![]() Andrey Boreyko was natuurlijk de dirigent in dit werk, het begon toch een tik aarzelend, maar het werd constant beter tijdens de uitvoering, maar net niet het niveau van de 8e vorig seizoen, maar die prestatie overdoen was sowieso heel moeilijk : de lat lag heel hoog ![]() ![]() ik vond de uitvoering goed en boeiend, maar dat tikje extra ontbrak nog (kwam ook grotendeels door dat gebabbel besef ik!) maar in de opbouw naar de finale kwam die grote spanningsboog er dan toch : echt schitterend naar die climax toegewerkt van de dirigent en het orkest, de slotclimax zelf was ook subliem, maar ik denk dat het met dat publiek in de zaal nooit een sublieme uitvoering kon worden : die sfeer in de zaal moet overslaan op de muzikanten om dat tikje extra te krijgen, maar met constant gehoest en heel veel lawaai tijdens de delen door was dit verre van het geval jammer dat ik morgen volk over de vloer krijg, ik was het anders morgen een verdiende 2e kans gaan geven in Lille (en die kans slaat op het publiek en niet op het NOB natuurlijk) volgende maand mag Jaap eens tonen wat hij ervan bakt in hetzelfde werk ![]() |
|||
|