Passie voor klassiek
Star Wars VI in Amsterdam - Afdrukversie

+- Passie voor klassiek (http://www.klassiek.freebb.be)
+-- Forum: Recensies (/forum-4.html)
+--- Forum: Concerten (/forum-5.html)
+--- Discussie: Star Wars VI in Amsterdam (/thread-385.html)


Star Wars VI in Amsterdam - KrisG - 07-17-2022 02:21 PM

Dit concert werd door Corona 2x uitgesteld, en eigenlijk kwam dit me nog niet zo slecht uit want anders ging ik het op enkele maanden tijd 2x hebben gehoord. Het was fijn dat er nu wat speling tussen zit, want het is mogelijk 10,20 of nog meer jaren wachten om het nog eens in een klassieke setting in een concertzaal te horen.

Bij de uitvoering van The Empire Strikes Back domineerde het geluid van de film soms teveel over de muziek, maar dit was bij deze uitvoering absoluut niet het geval en de aandacht ging (terecht!) naar de sublieme muziek van John Williams. Bij het grote publiek is de muziek van 'A New Hope' gekender, gewoon omdat het het origineel is, en ook V is dankzij de Imperial March beroemd voor zijn muziek. In het laatste deel van de originele trilogie is er niet echt één specifieke soundtrack die eruit springt, maar zelf vind ik de laatste 40 minuten gewoon van het beste dat ooit geschreven is.

Ik had maar zicht op iets meer dan de helft van de het podium en dus geen visueel contact met de trompetten en trombones, wat toch een gemis was. De 1e hoorn was verdubbeld, gelukkig maar, want is een onmenselijk werk voor die muzikant. Het publiek rondom mij was iets minder stil dan tijdens V 3 jaar geleden, maar gelukkig was het het laatste half uur wel stil.

Het is misschien niet de beste Star Wars film met toch wat langere trage passages, die zeker na de ...? (de tel echt wel kwijt geraakt) uitvoering van deze film wat minder kunnen boeien. Maar de muziek tijdens de actiescènes maakte veel goed. Het was in tegenstelling tot de uitvoering in Lille wel 'vol' gespeeld, hierdoor gingen wel wat subtielere thema's en klankkleuren verloren, maar ik kon deze keuze hier wel smaken. De sterfscène van Yoda gaf het eerste kippenvel-moment met prachtig werk op de 1e hoorn.

Het Residentie Orkest speelt op een zeer hoog niveau. Gezien het hoge, vele en moeilijke werk voor kopers verwacht je ergens wel wat intonatieproblemen, maar het was zo zuiver dat ik me vaak heb afgevraagd 'is dit nu echt wel live gespeeld', een mooier compliment bestaat niet. Enkel bij de sterfscène van Darth Vader was er even een intonatie-probleempje bij de 1e hoorn, wat de uitvoering voor mij een menselijk karakter gaf. Het is sowieso 'vreselijk' geschreven. Bij de opnames voor de originele film kun je het wel een paar keer hernemen maar om gans die film live te moeten spelen is echt wel brutaal voor 1e hoorn en 1e trompet. Bij de toorts/crematie scène van Darth Vader was het werk van de 1e hoorn, zoals de rest van de film, fantastisch! Lijkt me ook wel zware opgave om dit 4 dagen na elkaar te moeten brengen voor de kopers.

Ik heb geprobeerd om me maximaal op het orkest/de muziek te concentreren en daar zijn me veel positieve zaken opgevallen: prachtig en zeer divers werk van het slagwerk, piccolo en tuba kwamen er regelmatig mooi uit, solowerk van 1e fluit was innemend en ook de harp was top, maar had eigenlijk dubbel gemoeten.

Het laatste deel van de film/uitvoering is voorbij gevlogen en hier krijgt het orkest geen seconde rust meer. De timing en intensiteit in de actiescènes waren subliem. De thema's rondom The Emperor waren het moment om de strijkers te laten schitteren.

Op het einde van de aftiteling heeft Dirk Brossé het prachtig opgebouwd en het is met een ongekende climax geëindigd, wat 1 seconde later de zaal liet ontploffen!!! met terecht zeer veel applaus, voor de 1e hoorn/hoorns en alles qua kopers/slagwerk, maar gelukkig deelden alle pupiters in het vele applaus. Een uitvoering om nooit meer te vergeten en plaats John Williams maar gerust in het rijtje van de allergrootste componisten!