Alien - Afdrukversie +- Passie voor klassiek (http://www.klassiek.freebb.be) +-- Forum: Recensies (/forum-4.html) +--- Forum: CD's (/forum-8.html) +--- Discussie: Alien (/thread-319.html) |
Alien - Razin - 03-13-2018 10:52 PM De originele Alien film kwam uit in 1979 na het gigantische succes van Star Wars wilde Fox snel met een sci fi film komen en Alien was het enige script wat op de plank lag. Dan o´Bannon had een idee over een groep rumtevaarders die een buitenaards levensvorm tegenkwamen en vervolgens een voor een door dit wezen werden vermoord.Alleen hoe kwam dat beest aan boord?Ronald Shusset kwam met het idee dat het beest iemand naait en zijn zaad in het persoon plant en vervolgens zijn gastheer gebruikt om te groeien om er daarna met veel geweld uit zijn borst te komen. Met dit idee maakten ze film historie ook al is het script meerdere keren herschreven maar deze 2 mannen kwamen met het idee. De producers kwamen met de toen nog onbekende regisseur Ridley Scott op de proppen die ze kenden van zijn eerste film The Duellists. Scott vroeg aan Terry Rawlings of hij de film wilde monteren. Ridley Scott´s eerste keus voor een componist was Tomita maar bij Fox wilde ze er niks van weten.Op aanraden van Alan Ladd jr kwamen ze bij de oude rot Jerry Goldsmith terecht. Goldsmith had al vele films op zijn naam zoals Planets of the Apes,Patton,Von Ryan´s Express,McArthur,Freud(later meer daarover!)en The Omen waar hij zijn enige Oscar mee verdiende. Zie hier het recept voor een bewogen film score. Goldsmith´s idee was om te beginnen met een romantisch thema wat langzaam steeds meer plaats maakt voor avant garde thema´s en dissonantie. Ridley Scott had daar een andere idee over. Dus schreef Goldsmith een nieuwe opening die de componist in enkele minuten had geschreven in tegenstelling tot zijn eerste poging die hem een aantal dagen kostte. Tevens moest hij diverse cues opnieuw doen zoals de opening van de hypersleep cocons. Maar editor Rawlings maakte tijdens het monteren gebruik van een¨temp track¨,een bestaand stuk muziek om de sfeer van een scene te benadrukken. De temp die Rawlings gebruikte was muziek van een eerdere Goldsmith film en wel de muziek van Freud. Toen Goldsmith erachter kwam dat die muziek als temp werd gebruikt en wellicht wel de muziek zou worden in plaats wat hij voor de film had geschreven zou vervangen was hij op zijn minst niet blij. Er werden dus meerder cues opnieuw opgenomen en de film werd gemonteerd. Toen Goldsmith de film voor het eerst zag was hij nogal boos. Vele cues die hij had geschreven waren verplaatst(zoals de ontdekking van het ruimteschip op de planeet die werd verplaatst naar de ontdekking van de eierkamer waarin Kane zich laat zakken)of vervangen door muziek uit Freud(zoals de luchtschacht scene met Dallas). Goldsmith kreeg reacties van mensen die vroegen¨ben je jezelf aan het herhalen?¨ Als extra dolksteek werden de end credits vergezeld door Howard Hanson´s Tweede symfonie. Nu de muziek:Zoals eerder de muziek als geschreven was eerst romantisch.tonaal maar werd steeds meer¨Alien¨ Hij gebruikte daar diverse exotische instumenten voor zoals de Didgeridoo,de Serpent,iemand die fluit en de Echoplex die hij ook gebruikte in Patton. De gehele score inclusief de nieuwe cues is uitgekomen op een cd van Intrada die ik natuurlijk heb. Het is een briljante cd die wel diverse cues hebben die minder te beluisteren zijn maar het totaal is een schitterende horror score vol sfeer en spanning! http://store.intrada.com/s.nl/it.A/id.5613/.f Nog een linkje over de score met nog veel meer info over de muziek erg leuk!!! https://www.youtube.com/watch?v=bAzIV27sr40 |