Passie voor klassiek
Haydn en Strauss met Hugh Wolff - Afdrukversie

+- Passie voor klassiek (http://www.klassiek.freebb.be)
+-- Forum: Recensies (/forum-4.html)
+--- Forum: Concerten (/forum-5.html)
+--- Discussie: Haydn en Strauss met Hugh Wolff (/thread-311.html)


Haydn en Strauss met Hugh Wolff - KrisG - 01-28-2018 09:31 PM

Ik heb deze namiddag in Bozar voor de 86e keer het NOB aan het werk gehoord. Het wel zeer korte programma begon met The Unanswered Question van Charles Ives. De setting voor dit werk was wel heel bijzonder : de strijkers speelden in de coulissen en zaten onder de corbeille verstopt, op het podium zaten enkel 4 fluiten. Ik vond de klank van die strijkers echt wel speciaal en goed klinken, dit concept gaf een meerwaarde. Leo speelde de solo partijen voor de trompet vanop het 2e balkon en dit bracht wel een extra dimensie. Maar het nieuwe was er nogal snel vanaf, dus wel eens leuk en origineel om te horen maar ook niet meer dan dat.

Erna volgde met het 2e Celloconcerto van Haydn, nu niet echt mijn lievelingswerk. Ik had er net voor het concert een 24-uur dienst opzitten, dus ik moet eerlijk toegeven dat mijn aandacht er niet super bij was. Steven Isserlis kan heel virtuoos en vloeiend cello spelen en ik zou hem graag eens in een ander werk horen dat wat bekender in mijn oren klinkt, zoals Dvorak of Shostakovich. Eigenlijk ook wel jammer dat er voor de pauze geen gebruik is gemaakt van de grote bezetting die Also Sprach Zarathustra vraagt, die muzikanten waren nu toch aanwezig en dan speel je kamermuziek.

Tot mijn grote vreugde speelde het NOB eindelijk nog eens met een volledige strijkersbezetting, en dat hoor je ook direct, eigenlijk zou dit gewoon bij elk concert zo moeten zijn. Tijdens de beginnoten moet je er in dit werk steeds het geroezemoes bijnemen want iedereen moet tegen zijn buurman zeggen dat dit uit '2001, A Space Odyssey' komt. Erna kon dit werk zeker wel boeien maar het was geen absolute topuitvoering, daarvoor was het niet voldoende uitgewerkt en afgewerkt, en waren er ook teveel accidentjes : niet alle koperpupiters hadden hun beste dag. Ik heb ook uit verschillende hoeken horen waaien dat de repetitieomstandigheden niet ideaal waren en dat lijkt me zeker wel een plausibele uitleg voor de iets mindere vertoning. Ik zag ook een heel pak vervangers zitten : de kern van het NOB is zo klein geworden dat je met een grote productie zoals deze een lange telefoonlijst mag afwerken om voldoende muzikanten te vinden en dit begin je jammer genoeg de laatste tijd toch wel te horen. Het niveau van voor de fusieplannen met De Munt met enkele weergaloze uitvoeringen is toch ver verwijderd van het huidige niveau. Het spijtige is dat ik weet dat het NOB veel beter kan zoals bv. met 4e Bruckner met Walter Weller, 8e Shostakovich met Boreyko (dit concert was zo goed dat ik de zondag opnieuw ben gaan luisteren) en Sheherazade (ook met Boreyko). Ik heb vandaag zeker wel positieve dingen gehoord : de concertmeester kon boeien met zijn solowerk, de volwaardige strijkersbezetting gaf een volle klank die naar meer van dat doet verlangen, de harpen zaten goed in het stuk en de trombones waren echt top : met een prachtig en diep vibrato in de power-passages en op het einde hebben ze het meer fragiele werk zonder de minste intonatieproblemen gespeeld, maar ik was toch wel lichtjes ontgoocheld omdat ik weet dat er meer in dit werk zit, hopelijk volgende week beter!