Passie voor klassiek
De Zaterdagmatinee - Afdrukversie

+- Passie voor klassiek (http://www.klassiek.freebb.be)
+-- Forum: Recensies (/forum-4.html)
+--- Forum: Concerten (/forum-5.html)
+--- Discussie: De Zaterdagmatinee (/thread-291.html)


De Zaterdagmatinee - Razin - 04-08-2017 08:23 PM

Goedenavond!Het is al weer wat jaren geleden dat ik naar de matinee ben geweest maar nu waren er meerdere redenen om te gaan en wel Simone Lamsma speelde en Sjostakovitsj vier.
De middag begon met een premiere van een stuk van De Roo And the centuries surround me with fire.Voor het werk zijn maar liefst 3 solisten nodig te weten een violist een sopraan en een mezzosopraan.Ik was eigenlijk wel verrast door het werk en heb me wel vermaakt erbij.Na afloop kwam de componist op het podium.
Daarna het Eerste Vioolconcert van prokofjev en ik heb zeer genoten van het fijne spel van het RFO en natuurlijk Lamsma.Een zeer transparante uitvoering en de dirigent Alexander Vedernikov had het RFO zeer goed onder controle erg fijn!.
Na de pauze verhuisde ik van de zaal(had een erg goedkoop kaartje kunnen kopen tegen abonnementsprijs een gelukjeTongue)naar het zuid balkon.
En weer verraste Alexander Vedernikov mee met een zeer transparante uitvoering die me aan de uitvoering deed denken van deFilharmonie met Tang.
De solisten waren allemaal in top vorm vooral de trombone solo was erg geslaagd.
De laatste climax was briljant en de opbouw zinderend en sterft daarna snel weer weg en blijft er niks meer over dan strijkers en een solo hoorn.
Het werk eindigt in vertwijfeling en desillusie met een trompet als soort last post en de celesta die constant hetzelfde speelt tot ze het maar opgeeft en twee laatste noten speelt en het werk eigenlijk sterft!
Briljant ik heb super genoten de Vierde had misschien wat bombastischer mogen wezen zoals bij Sequin maar een super uitvoering en een super middag en uiteraard ga ik dinsdagavond terug luisteren!Smile
P.s. ik heb de link verwijderd want vlak voor de laatste climax stopt det en dat is zwaar balen.Kijken of het vanaf dinsdag beter is!


RE: De Zaterdagmatinee - KrisG - 04-09-2017 10:29 AM

Ik ben sowieso fan van Simone Lamsma, Sibelius speelt ze ook heel goed. 4e Shos is een machtig stuk hé Big Grin


RE: De Zaterdagmatinee - Razin - 04-09-2017 10:33 AM

Zeker vooral het laatste deel is zo onwijs mooi en heeft zoveel in zich en eindigt in absolute vertwijfeling.Ik heb gisteren zo enorm genoten en dit werk nu zo te horen zo transparant en in balans.Ik moet zeggen dat ik nu niet meer weet welke uitvoering ik mooier vond,deze of die in december maar hoe dan ook ik heb van beide enorm genoten!


RE: De Zaterdagmatinee - Razin - 04-22-2017 02:28 PM

Na contact met de Zaterdagmatinee nu de gehele zaterdagmatinee inclusief het coda!
http://www.radio4.nl/ntrzaterdagmatinee/uitzending/455403/ntr-zaterdagmatinee
De apotheose is briljant en zo helder!


RE: De Zaterdagmatinee - KrisG - 04-25-2017 09:25 PM

deze namiddag eens geluisterd, klonk goed met een paar persoonlijke accenten van de dirigent, maar ik heb toch voorkeur voor de uitvoering van het Rotterdams, ik vond dat de spanningsboog daar meer aanwezig was