01-10-2014, 11:54 AM
ik ben gisteren naar De Doelen in Rotterdam geweest om hun huisorkest nog eens aan het werk te horen, voor de pauze was er wat opwarming met de Orkestliederen van Richard Strauss met Soile Isokoski als sopraan, niet mijn ding, maar ze had wel een mooie stem, maar ik zat echt te ver (Tribune Rechts) om er goed van te kunnen genieten : het orkest en de sopraan klonken heel ver, vorige keren had ik een betere plaats : dichterbij het podium is de akoestiek toch veel beter
na de pauze op de zijring gaan zitten : hier klonk het toch al anders het is wel een totaal andere akoestiek dan in Bozar, daar warmer en ronder, hier echt wel direct en helder, maar je blijft wel wat het gevoel hebben dat het orkest ver zit
Sir Mark Elder kon me na de (lange) pauze al meer boeien, maar dat had alles met het stuk te maken : de 5e Mahler, een stuk waar je echt wel een top orkest voor nodig hebt, mijn vorige live ervaring met het OPL maakte dit wel pijnlijk duidelijk
de inzet van de trompet in de trauermarsch was echt geslaagd, ik werd snel meegezogen in het stuk, mooie strijkerklank maar hier miste ik soms wel wat precisie in het samenspel tussen de verschillende snaren-pupiters
maar als het 1e deel me nog niet volledig kon overtuigen was dit wel het geval met het 2e deel : echt wel subliem gespeeld : intens, contrast, er zat spanning in, mooi opgebouwd : dat was echt genieten
tot mijn grote vreugde zat de "juiste" man op de 1e hoorn-plaats, hij heeft, zoals tijdens de vorige uitvoering, het 3e deel rechtstaand gespeeld : wat wel zeer geslaagd was : WAT een klank die kan zo 1e gaan spelen bij de Wiener ik voelde respect en verwondering voor de prachtige, volle (bijna bovennatuurlijke) klank die hij produceerde : de balans met het orkest tijdens dit "hoornconcerto" zat ook goed
het 4e snarendeel kon me ook bekoren, al kan er misschien iets meer dramatiek in
het slotdeel was ook mooi opgebouwd, maar soms begon de dirigent wat te lopen, ik vind de echte climax toch even voor het einde zitten, de slotnoten zijn niet zijn meest geslaagde, in dit deel ook heel intens en precies slagwerk gehoord, echt wel mijn 2e beste uitvoering uit, maar er is zware concurrentie voor de 1e plaats een zeker orkest uit Rotterdam met een zekere Yannick hebben het in Brugge net nog een tikkeltje beter gespeeld
volgende week hoor ik mijn andere favoriete componist : 15e Shos
na de pauze op de zijring gaan zitten : hier klonk het toch al anders het is wel een totaal andere akoestiek dan in Bozar, daar warmer en ronder, hier echt wel direct en helder, maar je blijft wel wat het gevoel hebben dat het orkest ver zit
Sir Mark Elder kon me na de (lange) pauze al meer boeien, maar dat had alles met het stuk te maken : de 5e Mahler, een stuk waar je echt wel een top orkest voor nodig hebt, mijn vorige live ervaring met het OPL maakte dit wel pijnlijk duidelijk
de inzet van de trompet in de trauermarsch was echt geslaagd, ik werd snel meegezogen in het stuk, mooie strijkerklank maar hier miste ik soms wel wat precisie in het samenspel tussen de verschillende snaren-pupiters
maar als het 1e deel me nog niet volledig kon overtuigen was dit wel het geval met het 2e deel : echt wel subliem gespeeld : intens, contrast, er zat spanning in, mooi opgebouwd : dat was echt genieten
tot mijn grote vreugde zat de "juiste" man op de 1e hoorn-plaats, hij heeft, zoals tijdens de vorige uitvoering, het 3e deel rechtstaand gespeeld : wat wel zeer geslaagd was : WAT een klank die kan zo 1e gaan spelen bij de Wiener ik voelde respect en verwondering voor de prachtige, volle (bijna bovennatuurlijke) klank die hij produceerde : de balans met het orkest tijdens dit "hoornconcerto" zat ook goed
het 4e snarendeel kon me ook bekoren, al kan er misschien iets meer dramatiek in
het slotdeel was ook mooi opgebouwd, maar soms begon de dirigent wat te lopen, ik vind de echte climax toch even voor het einde zitten, de slotnoten zijn niet zijn meest geslaagde, in dit deel ook heel intens en precies slagwerk gehoord, echt wel mijn 2e beste uitvoering uit, maar er is zware concurrentie voor de 1e plaats een zeker orkest uit Rotterdam met een zekere Yannick hebben het in Brugge net nog een tikkeltje beter gespeeld
volgende week hoor ik mijn andere favoriete componist : 15e Shos