03-19-2013, 07:57 PM
ik ben zaterdag (op geheel vrijwillige wijze ) naar een Mozart en Haydn programma gaan luisteren in het Concertgebouw in Brugge, eigenlijk echt totaal mijn ding niet maar het is goed meegevallen, het was trouwens live op Klara
B'Rock was het (kleine) orkest op historische instrumenten, er werd zonder dirigent gespeeld en dat lukte wonderwel, de avond is gestart met de 1e Symfonie van Mozart, mooie opwarmer maar het stuk mist wat samenhang en opbouw, erna werd het al een pak beter met zijn 16e Symfonie, de 4 hoorns zorgden toch voor wat volume en het geheel klonk echt vol ondanks de kleine bezetting, de twee cellisten brachten puik solowerk en gans het orkest was echt met veel plezier aan het spelen en dat hoor je gewoon als afsluiter van het 1e deel de 39e van Haydn, eerlijk gezegd is Haydn nog minder mijn ding :\ maar het was goed gespeeld, dat maakte veel goed
na de pauze het 9e Pianoconcerto van Mozart (Jeunehomme), logischer wijze werd het ook op een authentiek instrument gespeeld, in eerste instantie vond ik het een beetje jammer, maar tijdens het stuk begon ik de keuze voor oude instrumenten wel te begrijpen, was trouwens de eerste keer dat ik dat gevoel had tijdens een concert op klassieke instrumenten, het moet dus echt wel goed zijn gespeeld ergens was het een tijdreis, ik vond het wel leuk, de solist was Alexander Melnikov (door hem al een mooie uitvoering van het Pianoconcerto van Dvorak gehoord), hij had het nu wat moeilijk om boven het uitstekend spelend orkest (zowaar met weinig intonatie-problemen > toch een klassiek probleem op die oude instrumenten) uit te komen, maar dit maakte er meer een echt concerto van dan een sonate met een piano die er echt bovenop ligt en zo de balans wat verstoort, het was fris gespeeld (met partituur) met contrast en een paar geslaagde tempo-switchen, het is echt voorbijgevlogen, ergens was een bis wel op zijn plaats geweest
ik ben nog steeds geen Mozart fan geworden, maar ik durf nu toch niet meer uitsluiten dat ik er echt op voorhand een streep doortrek als ik Mozart zie staan
B'Rock was het (kleine) orkest op historische instrumenten, er werd zonder dirigent gespeeld en dat lukte wonderwel, de avond is gestart met de 1e Symfonie van Mozart, mooie opwarmer maar het stuk mist wat samenhang en opbouw, erna werd het al een pak beter met zijn 16e Symfonie, de 4 hoorns zorgden toch voor wat volume en het geheel klonk echt vol ondanks de kleine bezetting, de twee cellisten brachten puik solowerk en gans het orkest was echt met veel plezier aan het spelen en dat hoor je gewoon als afsluiter van het 1e deel de 39e van Haydn, eerlijk gezegd is Haydn nog minder mijn ding :\ maar het was goed gespeeld, dat maakte veel goed
na de pauze het 9e Pianoconcerto van Mozart (Jeunehomme), logischer wijze werd het ook op een authentiek instrument gespeeld, in eerste instantie vond ik het een beetje jammer, maar tijdens het stuk begon ik de keuze voor oude instrumenten wel te begrijpen, was trouwens de eerste keer dat ik dat gevoel had tijdens een concert op klassieke instrumenten, het moet dus echt wel goed zijn gespeeld ergens was het een tijdreis, ik vond het wel leuk, de solist was Alexander Melnikov (door hem al een mooie uitvoering van het Pianoconcerto van Dvorak gehoord), hij had het nu wat moeilijk om boven het uitstekend spelend orkest (zowaar met weinig intonatie-problemen > toch een klassiek probleem op die oude instrumenten) uit te komen, maar dit maakte er meer een echt concerto van dan een sonate met een piano die er echt bovenop ligt en zo de balans wat verstoort, het was fris gespeeld (met partituur) met contrast en een paar geslaagde tempo-switchen, het is echt voorbijgevlogen, ergens was een bis wel op zijn plaats geweest
ik ben nog steeds geen Mozart fan geworden, maar ik durf nu toch niet meer uitsluiten dat ik er echt op voorhand een streep doortrek als ik Mozart zie staan