02-22-2019, 01:38 PM
Het was even geleden dat de Wiener Philharmoniker nog eens naar België was geweest en dit seizoen zijn ze zowaar twee keer geweest. De programmatie in Bozar vond ik wel niet zo interessant dus enkel de 9e Mahler in Antwerpen gedaan. Het was de vierde keer dat ik het genoegen mocht ervaren om het beste orkest ter wereld te aanhoren. Het was de eerste maal dat ik hun in een Mahler symfonie heb gehoord. Ik vind zijn 9e niet zijn beste werk en ik maak me tijdens een live uitvoering wel vaker de bedenking 'zou ik wel nog een ticket kopen voor een uitvoering van dit werk' maar dan word je in het 3e en 4e deel toch steeds terug overtuigd van de kwaliteit.
De Wiener heeft het met een normale strijkersbezetting gebracht, dus verre van een Abbado-Lucerne bezetting. Dit werk verdraagt wel wat extra strijkers maar het niveau van de 60 uitvoerders en hun instrumenten is zo hoog dat het echt wel voldoende was. De 1e hoorn was verdubbeld. Ik was sowieso al enorm overtuigd van hun kopers na die zinderende 8e Bruckner in Bozar en dit werd deze avond terug bevestigd. Adam Fischer (broer van Ivan van het Budapest Festival Orchestra) gaf steeds het juiste tempo en je merkte wel dat het stuk goed was voorbereid, het is natuurlijk ook muziek waar de Wiener perfect thuis in is. Het vierde deel bracht een enorme strijkersklank met daarin heel veel nuances en kleine details die het geheel naar een hoger niveau tilden. De overname van de hoorns na de 2e intense strijkerspassage gaf een intens wauw-gevoel. Tijdens de slotmaten is het ondertussen echt onmogelijk om een zaal nog volledig stil te houden en het is wel heel lang uitgerokken. Wel straf om dit stuk zonder partituur te dirigeren.
Ik heb er van genoten en een kans om de Wiener aan het werk te zien met een interessant programma mag je gewoon niet laten schieten. Hopelijk komen ze snel nog eens naar België. Ik heb nu al vele top orkesten gehoord en voor mij is er weinig ruimte over de titel van beste orkest ter wereld.
De Wiener heeft het met een normale strijkersbezetting gebracht, dus verre van een Abbado-Lucerne bezetting. Dit werk verdraagt wel wat extra strijkers maar het niveau van de 60 uitvoerders en hun instrumenten is zo hoog dat het echt wel voldoende was. De 1e hoorn was verdubbeld. Ik was sowieso al enorm overtuigd van hun kopers na die zinderende 8e Bruckner in Bozar en dit werd deze avond terug bevestigd. Adam Fischer (broer van Ivan van het Budapest Festival Orchestra) gaf steeds het juiste tempo en je merkte wel dat het stuk goed was voorbereid, het is natuurlijk ook muziek waar de Wiener perfect thuis in is. Het vierde deel bracht een enorme strijkersklank met daarin heel veel nuances en kleine details die het geheel naar een hoger niveau tilden. De overname van de hoorns na de 2e intense strijkerspassage gaf een intens wauw-gevoel. Tijdens de slotmaten is het ondertussen echt onmogelijk om een zaal nog volledig stil te houden en het is wel heel lang uitgerokken. Wel straf om dit stuk zonder partituur te dirigeren.
Ik heb er van genoten en een kans om de Wiener aan het werk te zien met een interessant programma mag je gewoon niet laten schieten. Hopelijk komen ze snel nog eens naar België. Ik heb nu al vele top orkesten gehoord en voor mij is er weinig ruimte over de titel van beste orkest ter wereld.