05-27-2017, 11:19 PM
Het lijkt wel een Sjostakovitsj jaar en heb zelfs al een vervelende keuze moeten maken omdat er op een avond op 2 plekken ene symfonie werd gespeeld van de man.
Het was lang onduidelijk of ik zou gaan vanwege mijn consignatie dienst maar dacht ik ben word nog zelden opgeroepen en had nog een promotiecode dus ik dacht gaan met die banaan en zocht een plekje waar ik eventueel snel zou kunnen weggaan mocht dat nodig wezen.Gelukkig niet en heb het hele concert af kunnen luisteren.
In het voorprogramma wat fragmenten uit de Tiende met wat uitleg door een presentator en de dirigent en weer wat opgestoken vanavond.
Volgens critici is de Tiende uit de reeks de meest geslaagde en daar kan ik me wel in vinden al mist het de grootsheid van bijvoorbeeld de Vierde,Vijfde,Zevende en Achste.
Nergens krijgt de muziek de lading die de andere werken wel hebben,neemt niet weg dat ik vanavond heerlijk heb genoten van het werk.
Kris zal het wel gewaardeerd hebben lekker hard en rauw gelukkig niet te hard.
Alle solo´s waren tip top in orde met als uitblinker Martin van de Merwe Eerste hoornist die het Elmira motief elke keer foutloos speelde.
De Tiende zit ook vol momenten met alleen maar Harmonieklanken en het RPHO heeft prima blazers,het slot van het eerste deel met de 2 piccolo´s vind ik misschien wel het mooist uit het deel,bijna spookachtig en heel goed gedaan vanavond.
Het Scherzo werd vrijwel gelijk erna ingezet en dendert als een goederentrein door en weer lieten de blazers horen dat ze zich heel goed voelen in werken van Sjostakovitsj.
Het Derde deel kenmerkt zich omdat het voor het eerst Sjostakovitsj het bekende DSCH motief(D-Es-C-B)introduceerde(later ook in het Achtste Strijkkwartet,Eerste Vioolconcert en ook het Eerste Celloconcert).
Het deel werd ruw verstoord door een jongen die al zuchtend en puffend achter me ging zitten op de trap,weg was het lekkere gevoel.
Wel weer mooi gespeeld met veel intentie.
Gelukkig was de stoorzender weg in het Vierde deel en kon ik volledig opgaan in de finale waar sommigen zeggen dat Sjostakovitsj ook zijn collega Prokofjev die ironisch genoeg enkele uren stierf voor Stalin eerde met een finale die soms inderdaad aan hem doet denken.Los van de laatste maten die bijna enkel uit DSCH bestaan.
Een zinderend eind maakte het een geweldig concert met een heerlijk orkest ik blijf graag komen bij het RPHO.
Het Gergiev Festival gaat dit jaar trouwens over de Russische Avant-Garde met onder meer Le Sacre,De Vuurvogel,DDS 4 en 5 en de Ijzergieterij(lijkt me wel erg leuk in een programma met het concert voor piano en trompet en de Mahleriaanse Vierde van Sjostakovitsj).
Het was lang onduidelijk of ik zou gaan vanwege mijn consignatie dienst maar dacht ik ben word nog zelden opgeroepen en had nog een promotiecode dus ik dacht gaan met die banaan en zocht een plekje waar ik eventueel snel zou kunnen weggaan mocht dat nodig wezen.Gelukkig niet en heb het hele concert af kunnen luisteren.
In het voorprogramma wat fragmenten uit de Tiende met wat uitleg door een presentator en de dirigent en weer wat opgestoken vanavond.
Volgens critici is de Tiende uit de reeks de meest geslaagde en daar kan ik me wel in vinden al mist het de grootsheid van bijvoorbeeld de Vierde,Vijfde,Zevende en Achste.
Nergens krijgt de muziek de lading die de andere werken wel hebben,neemt niet weg dat ik vanavond heerlijk heb genoten van het werk.
Kris zal het wel gewaardeerd hebben lekker hard en rauw gelukkig niet te hard.
Alle solo´s waren tip top in orde met als uitblinker Martin van de Merwe Eerste hoornist die het Elmira motief elke keer foutloos speelde.
De Tiende zit ook vol momenten met alleen maar Harmonieklanken en het RPHO heeft prima blazers,het slot van het eerste deel met de 2 piccolo´s vind ik misschien wel het mooist uit het deel,bijna spookachtig en heel goed gedaan vanavond.
Het Scherzo werd vrijwel gelijk erna ingezet en dendert als een goederentrein door en weer lieten de blazers horen dat ze zich heel goed voelen in werken van Sjostakovitsj.
Het Derde deel kenmerkt zich omdat het voor het eerst Sjostakovitsj het bekende DSCH motief(D-Es-C-B)introduceerde(later ook in het Achtste Strijkkwartet,Eerste Vioolconcert en ook het Eerste Celloconcert).
Het deel werd ruw verstoord door een jongen die al zuchtend en puffend achter me ging zitten op de trap,weg was het lekkere gevoel.
Wel weer mooi gespeeld met veel intentie.
Gelukkig was de stoorzender weg in het Vierde deel en kon ik volledig opgaan in de finale waar sommigen zeggen dat Sjostakovitsj ook zijn collega Prokofjev die ironisch genoeg enkele uren stierf voor Stalin eerde met een finale die soms inderdaad aan hem doet denken.Los van de laatste maten die bijna enkel uit DSCH bestaan.
Een zinderend eind maakte het een geweldig concert met een heerlijk orkest ik blijf graag komen bij het RPHO.
Het Gergiev Festival gaat dit jaar trouwens over de Russische Avant-Garde met onder meer Le Sacre,De Vuurvogel,DDS 4 en 5 en de Ijzergieterij(lijkt me wel erg leuk in een programma met het concert voor piano en trompet en de Mahleriaanse Vierde van Sjostakovitsj).