03-29-2014, 01:21 AM
een avond waar ik al een tijdje naar aan het uitkijken was, maar dat deel zat pas achter de pauze
de avond begon met een laptop, piano en strijkers in The Messenger van Valentin Silvestrov : de laptop werd gebruikt om windgeluiden te maken, voor de rest niet veel over te vertellen, erna werd het jammer genoeg nog minder interessant, als anti-Mozart een 2e vioolconcerto op twee dagen tijd op mijn dak deze keer het 3e door rijzende ster Julian Rachlin, het kon me echt totaal NIET boeien, ik vond het ronduit saai en ik heb er mijn aandacht niet kunnen bij houden, ik vond Nikita Boriso-Glebsky gisteren wel beter spelen, en ook een betere viool, het (vrij stille ) publiek kon het wel smaken, maar zijn bisnummer van Ysaÿe kreeg meer applaus dan de Mozart zijn bis was trouwens 1000x boeiender dan die Mozart
ik vond die programmatie trouwens onbegrijpelijk : wie zet er nu in godsnaam Mozart en Shostakovich samen een deel van het publiek is tijdens de pauze weg gegaan, en mocht de NMBS niet slechts om de 2 uren een trein laten rijden op mijn lijn, was ik pas na de pauze ingevallen
maar genoeg negatief gedoe
Andrey Boreyko mocht na zijn mooie 4e Shos, opnieuw een grote Shostakovich Symfonie brengen, deze keer de echt heel zelden gespeelde 8e, voor mij mijn 1e live ervaring van dit stuk (live enkel nog 2,3 en 13 te gaan )
tot mijn grote vreugde werd het met een volledige strijkersbezetting gespeeld, en dit hoorde je al vanaf de 1e maten met de inzet van een diepe, volle contrabas-sound, de toon was gezet en het was een goeie toon! de symfonie is gewoon voorbij gevlogen : een rijkdom aan impressies uit het orkest die bijna niet te verwerken viel, iets dat ik zelden meemaak (enkel al eens met 11e Shos in Rotterdam), ik had wat schrik dat de vgl met de CD opname van Barshai zwaar in het nadeel van het NOB ging overhellen (wat trouwens geen schande zou zijn) maar de CD-opname was snel uit mijn gedachten verdwenen : kon ook niet anders met zoveel boeiends op het podium
ik was echt verrast door het orkest : de strijkers waren op het niveau van Bamberger, echt een heel indringende klank met passende klankkleuren en scherpte waar nodig, op CD nooit echt die tragedie van de oorlog ervaren, maar hier in de zaal wel : puik gedaan dus!
het 1e deel was echt subliem gespeeld : wat een intensiteit, correcte tempo ook en mooi solowerk, het 2e deel kon me ook boeien en het bleef gelukkig vrij stil in de zaal, de laatste delen worden aaneengesloten gespeeld en hier vond ik het niveau soms net een tik minder : de spanningsboog verslapte een beetje, hier en daar een accidentje en de balans die niet 100% correct zat, maar dit zijn echt de enigste minpuntjes en zeker niet te negatief interpreteren, het NOB had een topavond, ik was hier meer van onder de indruk dan van de 4e Shos van het Mariinsky die ik eerder dit seizoen heb gezien, dus dat kan tellen als referentie!
toch even een woordje over het solo-werk : ondanks de gezamenlijke orchestrale climaxen zit er ook veel intiem solowerk in : de solo voor de Cor Anglais moet zowat de langste in het symfonische genre zijn : iedere noot trok de aandacht, prachtige indringende klank!
1e en 2e piccolo waren fantastisch : ze hebben mijn trommelvliezen zwaar op de proef gesteld en ze gaven echt de verschrikking van de oorlog mee door in die climax passages toch nog boven het orkest op power uit te komen!
slagwerk kon me ook echt boeien, maar het NOB moet wel dringend eens een nieuwe gong kopen : dat klein oud ding viel zwaar uit de toon tussen het andere slagwerk, zonde! maar voor de rest echt super : intense trommel en indrukwekkend werk op de pauken en schijven
al het werk van de houtblazers kon boeien, zeker ook nog een vermelding voor de 1e klarinet : een diepe warme klank die echt de aandacht trok
Leo Wouters was zoals steeds in grote doen op de 1e trompet : super gedaan!
1e hoorn was verdubbeld, en ook daar mooi werk met veel "hoog" werk
de trombones hadden niet zo veel maten : maar alles was uitstekend gedaan, met op het einde een hele mooie bas vibrato die stereo klonk
de strijkers (met prachtige concertmeester en 1e cello) hebben me aangenaam verrast : die diepe klank die ik onder Walter Weller vaker heb gehoord zat er terug in
ze spelen het zondag opnieuw, er zijn geen excuses om niet te gaan kijken, ik ga nog eens luisteren, maar voor de pauze krijgen ze me toch de zaal niet in
bedankt aan het NOB om ons deze schitterende Shostakovich ervaring te geven
de avond begon met een laptop, piano en strijkers in The Messenger van Valentin Silvestrov : de laptop werd gebruikt om windgeluiden te maken, voor de rest niet veel over te vertellen, erna werd het jammer genoeg nog minder interessant, als anti-Mozart een 2e vioolconcerto op twee dagen tijd op mijn dak deze keer het 3e door rijzende ster Julian Rachlin, het kon me echt totaal NIET boeien, ik vond het ronduit saai en ik heb er mijn aandacht niet kunnen bij houden, ik vond Nikita Boriso-Glebsky gisteren wel beter spelen, en ook een betere viool, het (vrij stille ) publiek kon het wel smaken, maar zijn bisnummer van Ysaÿe kreeg meer applaus dan de Mozart zijn bis was trouwens 1000x boeiender dan die Mozart
ik vond die programmatie trouwens onbegrijpelijk : wie zet er nu in godsnaam Mozart en Shostakovich samen een deel van het publiek is tijdens de pauze weg gegaan, en mocht de NMBS niet slechts om de 2 uren een trein laten rijden op mijn lijn, was ik pas na de pauze ingevallen
maar genoeg negatief gedoe
Andrey Boreyko mocht na zijn mooie 4e Shos, opnieuw een grote Shostakovich Symfonie brengen, deze keer de echt heel zelden gespeelde 8e, voor mij mijn 1e live ervaring van dit stuk (live enkel nog 2,3 en 13 te gaan )
tot mijn grote vreugde werd het met een volledige strijkersbezetting gespeeld, en dit hoorde je al vanaf de 1e maten met de inzet van een diepe, volle contrabas-sound, de toon was gezet en het was een goeie toon! de symfonie is gewoon voorbij gevlogen : een rijkdom aan impressies uit het orkest die bijna niet te verwerken viel, iets dat ik zelden meemaak (enkel al eens met 11e Shos in Rotterdam), ik had wat schrik dat de vgl met de CD opname van Barshai zwaar in het nadeel van het NOB ging overhellen (wat trouwens geen schande zou zijn) maar de CD-opname was snel uit mijn gedachten verdwenen : kon ook niet anders met zoveel boeiends op het podium
ik was echt verrast door het orkest : de strijkers waren op het niveau van Bamberger, echt een heel indringende klank met passende klankkleuren en scherpte waar nodig, op CD nooit echt die tragedie van de oorlog ervaren, maar hier in de zaal wel : puik gedaan dus!
het 1e deel was echt subliem gespeeld : wat een intensiteit, correcte tempo ook en mooi solowerk, het 2e deel kon me ook boeien en het bleef gelukkig vrij stil in de zaal, de laatste delen worden aaneengesloten gespeeld en hier vond ik het niveau soms net een tik minder : de spanningsboog verslapte een beetje, hier en daar een accidentje en de balans die niet 100% correct zat, maar dit zijn echt de enigste minpuntjes en zeker niet te negatief interpreteren, het NOB had een topavond, ik was hier meer van onder de indruk dan van de 4e Shos van het Mariinsky die ik eerder dit seizoen heb gezien, dus dat kan tellen als referentie!
toch even een woordje over het solo-werk : ondanks de gezamenlijke orchestrale climaxen zit er ook veel intiem solowerk in : de solo voor de Cor Anglais moet zowat de langste in het symfonische genre zijn : iedere noot trok de aandacht, prachtige indringende klank!
1e en 2e piccolo waren fantastisch : ze hebben mijn trommelvliezen zwaar op de proef gesteld en ze gaven echt de verschrikking van de oorlog mee door in die climax passages toch nog boven het orkest op power uit te komen!
slagwerk kon me ook echt boeien, maar het NOB moet wel dringend eens een nieuwe gong kopen : dat klein oud ding viel zwaar uit de toon tussen het andere slagwerk, zonde! maar voor de rest echt super : intense trommel en indrukwekkend werk op de pauken en schijven
al het werk van de houtblazers kon boeien, zeker ook nog een vermelding voor de 1e klarinet : een diepe warme klank die echt de aandacht trok
Leo Wouters was zoals steeds in grote doen op de 1e trompet : super gedaan!
1e hoorn was verdubbeld, en ook daar mooi werk met veel "hoog" werk
de trombones hadden niet zo veel maten : maar alles was uitstekend gedaan, met op het einde een hele mooie bas vibrato die stereo klonk
de strijkers (met prachtige concertmeester en 1e cello) hebben me aangenaam verrast : die diepe klank die ik onder Walter Weller vaker heb gehoord zat er terug in
ze spelen het zondag opnieuw, er zijn geen excuses om niet te gaan kijken, ik ga nog eens luisteren, maar voor de pauze krijgen ze me toch de zaal niet in
bedankt aan het NOB om ons deze schitterende Shostakovich ervaring te geven